Långlivade glödlampor från DDR

Agurka 2012-05-17

     

"I DDR tillverkades lampor som hade mycket längre livslängd än lampor i Västeuropa men DDR förvägrades sälja dessa i väst eftersom det skulle innebära stora ekonomiska kostnader för lamptillverkare när människor inte längre behövde köpa nya lampor lika ofta."

Källa: Wikipedia. SVT:s dokumentär Glödlamskonspirationen stöjder påståendet.
Okej. Vad säger det om väst? Vad säger det om gamla tiders öst?

Vad säger ni nu då. Den fria marknadens förespråkade?

Är det inte bra med produkter som håller länge och spar på jordens resurser? Är det bättre med slit-o-släng-samhället?

Ska vi enbart tänka på konsumtion och tillväxt utan hänsyn till miljö och resurser och utan hänsyn till kommande generationer eller ska vi ha ett långsiktigt tänkande i ekonomin?

Jag är inte nämnvärt förtjust i allt som sägs om gamla DDR, men det här var – enligt mig – något av ett guldkorn.

Däri ligger väl också svaret i varför folket tilläts riva muren. De som verkligen bestämmer stod inte ut med tanken på ett samhälle där man producerar färre prylar än vad är maximalt möjligt att tjäna pengar på.


Kommentarer

Det finns 11 kommentarer på sidan.


Kommentera

Kommentera gärna! Inläggen ska undertecknas med ditt namn. Fatta dig kort - max 500 tecken. Redaktionen förhandsgranskar alla kommentarer, vilket gör att det ibland kan dröja innan de publiceras. Kommentera i vänlig, civiliserad ton.




Inlagd av: Eriksson, 2012-05-30 23:45:37

Mycket möjligt att du har rätt Agurka. Bara ett antagande från min sida. Jag är för den fria marknaden, detta var ingen fri marknad oavsett anledning. Man skall komma ihåg att trots att kapitalismen är vida överlägsen kommunismen som samhällssystem finns det alltid saker att förbättra.

Inlagd av: Agurka, 2012-05-30 22:28:36

I ett par TV-dokumentärer för inte så länge sedan visades hur barn utnyttjas som slavar för att få fram råvaran till mycket av den elektronik, smink m.m. som vi konsumerar bl a i Europa.

Det var länge sedan DDR upplöstes, men jag har svårt att tro att överträdelserna mot mänskliga rättigheter var så värst mycket värre där än de är i länder som förser världens konsumenter med råvara idag.

I Sverige har slaveriet succesivt återinförts sedan ca 1991.

Ingen tycks se det som ett hinder för affärerna.

Inlagd av: Eriksson, 2012-05-27 23:59:30

Agurkas senaste kommentar håller jag med om. Om han skippar den sista meningen.

Inlagd av: Eriksson, 2012-05-26 20:03:36

Agurka undrar vad vi som förespråkar "den fria marknaden" säger om detta. Jag säger att om något förvägras att säljas är det ingen "fri marknad". Jag vet ju heller inte sanningshalten i Agurkas påstående men kan mycket väl tänka mig att man inte ville köpa av DDR pga landets människosyn. Hela sanningen kanske inte har kommit fram?

Inlagd av: Agurka, 2012-05-26 17:33:38

Det kan ju inte vara helt omöjligt att driva en politik som individen frihet att välja en väg som denna finner vara tillfredsställande utan att för den skull pruta på grundläggande tryggheter.
Alltså inte långt ifrån hur det var här i Sverige för sisådär 25 år sen.

Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-05-25 16:54:32

Vi har olika behov, men arbetarklassen står längst ned i pyramiden och deras behov måste väl först tillgodoses.Om det nu inte är uppenbart vilka grundbehoven är, så måste det ju till diskussioner och majoritetsbeslut bland dessa miljoner organiserade arbetare, som på Kuba.Först därefter bör behov efter förmåga tillgodoses.El är ju centralt och uppenbart tillåter inte profitsystemet elartiklar som håller någon längre tid. Ett enormt slöseri med resurser, som kan användas till utbildning t.ex.

Inlagd av: Eriksson, 2012-05-24 16:25:40

Det Lars inte förstår är att alla människor har OLIKA behov. Arbetarklassen är ingen gemensam grupp. Alla är olika individer med skilda intressen, åsikter, smaker, drömmar och så vidare. Man kan aldrig få alla dessa människor att tycka likadant. Hur kommunistiska samhällen löst detta problem vet vi vid det här laget.

Inlagd av: Lars medlem IF metall, 2012-05-23 16:43:25

Det är naturligtvis bättre för oss arbetare att producera efter behov än för profit. Ett boende borde, som på Kuba, bara kosta max 10% av lön. Nu måste vi betala profiten för alla spekulanter, på marken och för byggherrarna.
Eriksson undrar vem som skall bestämma. Vi arbetare. Vi är trots alla brister de bäst organiserade och vi har bara att vinna på ett systemskifte till produktion efter behov.
Vi kan vinna en majoritet för ett sådant system när kapitalismen kraschar som i Grekland och snart i EU.

Inlagd av: Eriksson, 2012-05-20 10:49:05

Vem bestämmer allas "behov"?

Inlagd av: Agurka, 2012-05-19 01:25:19

Vad gäller DDR så tycker jag det räcker att vi suger ut russinen och glödlampan verkade ju på sin tid vara ett sådant russin, men det visade sig att de i väst var så rädda att förlora några jobb så de ville ju inte ha den långlivade glödlampan.

Ska vi jobba och konsumera för tillväxtens skull?

Skulle det ändå inte vara bättre att jobba och konsumera efter behov?

Inlagd av: Eriksson, 2012-05-18 20:03:46

Så vi bygger en mur runt Sverige så att ingen skall komma ut. Sedan inför vi diktatur samt avskaffar yttrande- och åsiktsfriheten. Vi fängslar eller mördar alla icke-kommunister. Vi inför arbetsplikt med svältlön, samt en enorm byråkrati och krigsmakt för att få bort arbetslösheten. Sen ger vi alla svenskar en glödlampa med jättelång livslängd. Allt för att inte någon skall kunna tjäna pengar.

Krönika

Ledare från arbetarklassen

Framtiden borde kyssa alla barnen på pannan och lova att deras liv kommer att ordna sig till det bästa, men så blir det nästan aldrig. Det tog miljoner år för människan att lära sig att gå, men endast tio sekunder att få henne ner på knä och att krypa.

Läs krönikan » Se alla krönikörer »

Debatt

Vilket svekavtal!

Vi känner oss svikna av de som skall företräda oss och slå vakt om delarna i kollektivavtalet som vi en gång slagits och betalat för att få.

Mer debatt »

Annons
Annons Annons Annons Annons Annons
Dagens Arbete Dagens Arbete105 52 Stockholm

Besök: Olof Palmes gata 13 A
E-post: red@dagensarbete.se

Tel: 08-786 03 00
Redaktionen

DA på Twitter Twitter@DagensArbete