Lars medlem IF Metall 2012-06-14
Attackerna på arbetarna för att sänka lönerna fortsätter från Reinfeldst gäng. Först inför de etnicitetsstämplingar i Sverige. Och nu skall tvångsarbete och tvångsförflyttningar användas mot "utlandsfödda" arbetare.
Björklund vill försvåra att få svenskt medborgarskap bland "nysvenskarna" genom språkkrav. Men språket är inget problem i industrin i dag. En fabrik flyttas med lätthet över nationsgränserna. Samma gränser som borgerskapet vill använda för att stänga inne sina arbetare.
Gratisarbetet från Fas 3 kommer att utvidgas till de som måste leva på socialhjälp. Man attackerar den del av arbetarklassen som har det svårast och där många inte ens har rösrätt. Detta för att ge arbetsgivaren billigare arbetskraft.
Med öppna ögon bereder dagens borgerliga intelligentsia vägen för fasciststaten bara några generationer efter den störtats av arbetarna i Spanien på 70-talet. SD jublar medan C och KD tycker det är för magstarkt. Oppositionen protesterar lamt och går på sommarlov.
På så sätt övergivna av alla "arbetarpartier" måste arbetarna bilda nya partier som kan ta kamp för allas rättigheter. För arbetslösa, sjuka och pensionärer är det enda hoppet.
För arbetare det enda realistiska.
Det finns 42 kommentarer på sidan.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-07-07 12:41:48
Socialistiska revolutioner är helt möjliga. Samtidigt som allt fler arbetare skapas när kapitalet "flyr" utomlands så ökar deras fackliga och politiska aktivitet. Som vi ser i Bangladesh eller Kina. När krisen slår i västvärlden så radikaliseras arbetare åt vänster som i Grekland eller i USA. Eftersom kriserna kommer att fortsätta och öka så kommer den fackliga kampen att öka. Men denna kamp blir otillräcklig utan makten över staten. Det är denna världssocialismen som arbetarna på Kuba väntar på.
Inlagd av: Gotfried, 2012-07-06 12:57:02
Cuba har inga demokratiska val, tvärtom är det mesta som betraktas som mänskliga rättigheter förbjudet.
Det du kallar den nya socialistiska människan har, med facit i hand, visat sig vara ett av dom värsta bevisen för statsterrorism, det finns hur mkt bevis som helst för det för den som vill söka.
Inlagd av: Eriksson, 2012-07-06 12:41:28
Om 51% röstar på kommunistiska partiet eller rättvisepartiet socialisterna blir det nog en förändring skulle jag tro. Problemet för dessa partier är att nästan ingen vill ha deras politik. Det är bra att vi har lagar som stimulerar företagande, eftersom det är detta som betalar allting. Utan privat företagande får de svenska arbetarna det snart som "den nya socialistiska människan" på Kuba. Månadslöner på 200-300 kr, urusel standard på bostäder och vägar, tomma hyllor i affärerna och så vidare.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-07-05 19:49:16
Javisst kan vi rösta bort Reinfeldt, men det garanterar ingen politisk förändring. Staten är densamma och lagarna är i företagsägarnas intressen. Denna kapitalets diktatur har avskaffats på Kuba till profitörernas förtret.
På Kuba kan arbetarna gå in och ändra på politiken även mellan valen. Nyligen deltog 3 miljoner arbetare på arbetsplatsmöten vilket resulterade i 50 000 förslag på förändringar. Frivilligheten är central i Fidels och Che´s politik. Den skapar den nya socialistiska människan.
Inlagd av: Gotfried, 2012-07-03 10:08:02
Det är bara att rösta bort Reinfeldt om man inte gillar politiken, vad kan Kubanerna göra?
Har du avvikande åsikt på Cuba el Nordkorea fängslas, torteras och avrättas du om du inte blir "grisförklarad" av behandlingen.
Din familj får plikta för dina åsikter också.
Cubansk sjukvård tvångsinkallades till Haiti efter jordbävningen.
Vad gäller att jämföra ,ex, SD med kommunism så är SD rena söndagsskolepojkar i fråga om utförandet av politiska illdåd.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-07-02 17:49:35
De tvångsåtgärder som alliansen med stöd av SD nu vidtar mot arbetare kan inte bortförklaras av stalinistiska illdåd mot arbetare i degenererade arbetarstater.Reinfeldt har inget med arbetarparti att göra.Han gynnar företagsägarna.
Gotfrieds påståenden om Kuba och Nordkorea bekräftas inte av Palme, som besökte Kuba eller Härstedt(S) som besöker Nordkorea.Fidel var emot tvångskollektiviseringar och för jordreform och frivilligt deltagande i kooperativ på landsbygden eller sjukvårdsarbete på Haiti
Inlagd av: Gotfried, 2012-07-01 16:08:46
Kommunism är en form av arbetarfientlig statsterrorism vilket väl bevisas av folkmordsregimerna på Cuba och Nordkorea där terrorn driver det arbetande folket till svält samtidigt som kommunisttoppen lever i överflöd, i den jämförelsen känns språkkrav som en logisk förutsättning för att kunna försörja sig själv.
Vi har ju sett hur Castro berikat sig själv och de sina samtidigt som folket svälter och längtar efter kapitalism som kan få dom självförsörjande utan att USA behöver skicka matpaket.
Inlagd av: Eriksson, 2012-07-01 01:30:47
Så man skulle kunna säga att t ex gulaglägren, berlinmuren, utreseförbud, yttrande- och åsiktsförbud samt avrättningar av icke-kommunister var något som arbetare och småbönder ville ha då?
Du har dock rätt i att det förekommer statligt tvång i Sverige också. Varje gång jag betalar skatt till något jag inte vill ha t ex. Kanske är det också svårt att upprätthålla ett civiliserat samhälle utan någon form av tvång. Vad vet jag?
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-30 15:14:15
Jag har aldrig haft något språkproblem på jobbet.Trots det gjorde företaget språktest. Facket krävde svenskundervisning på arbetstid, vilket företaget gick med på. Språkkravet drabbar f.a. arbetare som har lägre utbildning. En klassorättvisa, som också drabbar samer.
Att kommunismen skulle stå för statligt tvång mot arbetare och småbönder är totalt felaktigt.Tvångssteriliseringar, tvångsarborter, tvångsförflyttningar, tvångskollektiviseringar är en borgerlig åkomma var det än förekommer.
Inlagd av: Eriksson, 2012-06-29 01:46:17
Ännu ett underbart förslag från Lars: Gratis språkkurser under arbetstid... jaja det är tur att man tycker olika annars blir det ju ingen debatt.
Helt plötsligt är statligt tvång ett problem för en kommunist. Den samhällsform som genom alla tider haft klart mest statlig inblandning i människors liv. Det blir lite fel ibland va Lars?
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-28 17:54:23
Har man inget jobb kan det väl inte vara så svårt att få en gratis språkkurs. Resurserna finns, men FP vill använda tvångsmetoder. Hot om uteblivet medborgarskap. Likaså vill Reinfeldt använda tvångsmetoder mot arbetslösa människor oberoende hur länge de bott i Sverige. Statligt tvång förebådar fascismen inte liberalismen.
Det är ju glasklart att kapitalismen inte kan föda arbetande människor när 1 miljard är undernärda och ytterligare miljarder står utanför alla välfärdssystem!
Inlagd av: Gotfried, 2012-06-28 11:45:50
Klart man ska lära sig språket om man har för avsikt att försörja sig själv i en framtid, hur ska man kunna ha språkundervisning på arbetstid om man inte kan få arbete?
Vill du avskaffa skolplikten för våra barn också, om inte så varför särbehandling?
Varför klarar socialismen på Kuba och Nordkoera inte av att mätta sina egna utan lämnar det till USA?
I det gamla Östeuropa var brödkörerna lika långa som köerna är här när det är biljettsläpp till någon stor konsert, fakta som talar sitt tydliga språk.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-28 00:27:01
Det är cyniskt av FP att avkräva språkprov för medborgarskap. Det är definitivt ett högerpopulistiskt krav. Jag är däremot för gratis språkundervisning på arbetstid.
Enligt FN-chefen så har undernäringen ökat sedan krisen 2008 höjde matpriserna och 1 miljard människor går ständigt hungriga. Att så många går hungriga handlar inte om brist på resurser eller att Kuba och Korea fortfarande har socialistiska system, vilket Gotfried tycks tro. Det handlar om att kapitalisterna gör jätteprofiter på mat.
Inlagd av: Gotfried, 2012-06-27 15:02:31
Trots alla "kriser" så har en arbetslös i kapitalistvärlden mkt högre välfärd än arbetare i socialistländer, det talar sitt tydliga språk.
Språk och utbildning är ett mkt stort problem bland outbildade invandrare i Sverige, där också arbetslösheten är som störst.
Att som Lars ignorera det är cyniskt, osolidariskt och löser knappast problemet.
Världssvälten har minskat ngt, det beror väldigt mkt på att kommunistskina lämnat planekonomin, fler socialistländer borde göra det.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-27 11:38:49
Reinfeldt måste ha drabbats av högerpopulismen när arbetslöshetssiffrorna etsar sig fast kring 8–9% och högerradikala partier tar röster. Liberalerna talar om språkproblem, men Schweiz har tre språk.
Varje kris har succesivt ökat arbetslösheten. 2008 rasade både världsproduktionen och världshandeln som skickade en våg av konkurser till de rikaste ländernas banksystem. Världssvälten ökade. Militariseringen likaså. I flera EU-länderna sänks lön och pension. Kapitalismen ger välstånd åt allt färre.
Inlagd av: Gotfried, 2012-06-26 12:17:47
Lars bör försöka lära sig vad en global ekonomi är för något.
Och än en gång är det klumpiga, korkade populistiska politiker som ställer till kriserna som är, kommer eller varit. Inte minst i USA:s bostadslån.
I England vände Thatcher ekonomin bara för att få se den bli nedkörd igen, av vilka?
När pekade alliansen ut oss arbetare som skyldiga?
Kapitalism är det som skapar välfärd och framtidstro, inte minst för oss arbetare.
Men det gäller att föra rätt politik.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-25 21:21:49
Min ursprungliga rubrik, som bortredigerades, var att regeringen tar ytterliggare steg åt höger. Dvs att man beter sig ännu mer arbetarfrånvänt genom att peka ut ännu fler arbetare som syndabockar för krisen.
Nu borde väl Gotfried ha lärt sig att krisen omfattar fler än Grekland. Fem EU-länder söker nödlån. USA och England har ännu inte vänt efter finanskrisen 2008, då 24 000 jobb försvann inom bilindustrin bara i Sverige. Knappast arbetarnas eller "vänsterns" fel. Nog krisar kapitalismen.
Inlagd av: Agurka, 2012-06-22 17:07:43
"Gratisarbetet från Fas 3 kommer att utvidgas till dem som måste leva på socialhjälp."
Men där har vi väl varit länge? Det är ju kommunen som bestämmer om den behövande måste delta i Fas 3 eller ej.
Dessa ersätter parkarbetare, vaktmästare och elevstöd m.m. De kan bli städare på äldreboende eller tvingade att renovera lekplatser.
Skulle tro att 100% av alla barnfamiljer anser att lekplatser är något som behövs och fortfarande bekostas över skatten.
FAS 3 är mycket farligt för alla kommunalare.
Inlagd av: Gotfried, 2012-06-21 14:57:34
Lars:Problemet med Grekland är inte kapitalismen i sig utan att politiker (ofta vänster) genomfört reformer som varit ofinansierade samt att dom inte gjort det dom lovat gentemot övriga Euroländer.
Liknande rävsax satt Sverige i för ngt decennium sedan, beroende på osunda finanser.
Idag vet vi bättre, hoppas grekerna når dit också.
Janne:Skattesänkningar är en av många reformer som skapar efterfrågan och därmed nya jobb.
Inlagd av: Janne, 2012-06-20 22:37:57
Eriksson. Många av de rika har blivit rikare på grund av att de fått mycket stora skattesänkningar. Många med ansträngd ekonomi har fått det sämre på grund av att alliansen gjort det legitimt att straffa dem, genom att utmåla dem som arbetsskygga fuskare som genom försämringarna skall känna sig tvungna att börja arbeta. Att regeringen inte levt upp till sitt löfte om jobbskatteavdrag till alla som vill och kan jobba näms inte. Var finns jobben?
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-20 20:38:57
Ett promilleparti bland arbetare kan plötsligt bli ett 27%-parti. Det visar valet i Grekland nyligen. Även om Syriza har illusioner om den grekiska kapitalismen, så är lärdomen att de allt mer omfattande ekonomiska kriserna i världen ritar om den politiska kartan radikalt. Här har arbetarna en chans att slå tillbaka mot dem som vill göra oss till offer för krisen. Men då krävs ett internationellt perspektiv och öppna gränser för oss arbetare. Det måste även arbetarna på Kuba och i Grekland lära sig.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-19 16:33:11
Det är ett grymt system vi lever i och de styrande vill få oss att som hundar gläfsa på och jaga varandra. Då uppstår ett hierarkitänkande bland de drabbade. Där nationalitet, kön eller kanske sexuell läggning skall vara avgörande för vilka som skall få de största smulorna från de rikas bord. Ett sådant tänkande förstärks medvetet av regeringar, partier och arbetsgivare. Det gynnar dem ekonomiskt. Alternativet är att inte se oss som offer utan som de som kan ändra på denna ordning. Då måste vi enas.
Inlagd av: Gotfried, 2012-06-19 11:26:28
Att jämföra svensk invandringspolitik med Kubansk är omöjligt eftersom "arbetarmaktens" Kuba förbjuder invandring.
Jämför alliansens Sverige som är världens mest invandrarvänliga land.
Inte är facket någon "klassorganisation" heller som Lars påstår, i hans värld där klasskillnaderna är det viktigaste möjligen, men hans kommunistiska syn delas möjligen av någon promille inom IF Metall.
Kubanska arbetare är bland dom fattigaste i världen med en lön på motsvarande 70 öre/timmen.
Inlagd av: Eriksson, 2012-06-19 01:08:00
Janne: Håller med dig delvis. Att de "fattiga" i Sverige blir fattigare är inte bra. Jag tror dock inte att högre skatter, eller det samhällsystem Lars företräder, gör dem rikare. Att de rika blir rikare om de förtjänar det gör mig däremot ingenting, så länge alla har det bra. Nuvarande regering har inte lyckats (därför att man inte vill) skapa arbete åt alla, där bör kritiken ligga.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-19 00:05:51
Det är den kubanska revolutionens förmåga att förbättra demokratin, ekonomin och rättigheterna för flertalet som är intressant i dagens Europa. I synnerhet förbättrades situationen för kvinnorna och bönderna. Arbetarna vann sina fackliga organisationer, ett eget parti och regeringsmakten när kapitalisterna drog med sin armé, sin polis, sina tjänare, direktörer och basar till Miami 1959. Kubas lärdomar lär vinna intresse bland arbetare i Grekland nu. De behöver inte heller sina plågoandar.
Inlagd av: fd. bussförare, 2012-06-18 23:38:52
Om man har A-kasseersättning på 6 500 kr/mån så är det inte garanterat att man får några andra bidrag såsom bostadsbidrag (egen erfarenhet), men har man sjukpension (sjukersättning) med motsvarande belopp då får du bostadsbidrag direkt utan några som helst problem även om man bor ensam.
Så att den som är arbetslös i Sverige anses vara ett missanpassad missfoster som skall inte ha några rättigheter överhuvudtaget.
Inlagd av: Johan, 2012-06-18 20:55:16
Svar till: Lars medlem IF Metall!
Är själv en så kallad Fas 3-are! Jag har inte en chans/möjlighet att tacka nej till något jobb överhuvudtaget, oavsett var i landet jobbet finns! Tackar jag nej, förlorar jag ersättingen! Varför ska inte samma regler gälla invandrarna? Har varit placerade med invandrare som haft "instegsjobb/lön" och en lön/bidrag som kunde vara dubbelt eller två gånger högre än de andra åtgärdsplacerade! Är det rättvisa?
Det skriks högt när det gäller invandrare!
Inlagd av: Janne, 2012-06-18 17:25:59
Eriksson. Vad jag är ute efter är att visa att Sverige inte är något undantag. De fattiga blir fattigare och de rika rikare här som trenden är i många andra länder.
Ifrån inget av krisländerna har jag hört att politiker, riktigt högavlönade och kapitalstarka personer, säger sig villiga att genom lite högre skatter stärka ländernas ekonomier. Det är alltid i första hand de lågavlönade, arbetslösa eller sjuka som drabbas av försämringar. Det borde mana till eftertanke. Ingen arbetare går säker.
Inlagd av: Eriksson, 2012-06-18 14:44:19
Janne: I så fall 6 500 plus alla möjliga bidrag och bra standard på bostaden. Dessutom åsiktsfrihet och varor på hyllorna. Alltså enormt mycket bättre än för den kubanske arbetaren. Om svenska folket inte vill ha Centerns politik har vi också möjlighet att slippa den. Kubanerna kan inte välja politik.
Lars: Arbetarna har inte makten på Kuba. Faktum är ju att till och med den amerikanska socialbidragstagaren har det bättre än många kubaner. Varför jämföra med USA och inte Sverige?
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-18 11:50:17
Att bli arbetslös i Sverige är knappast ett alternativ för kubanska arbetare. Inte med den invandringspolitik som finns i dag. Snarare handlar det om att bli arbetslös och utslagen i USA. På Kuba är inga arbetare utslagna, men visst slår kapitalismens kris även mot kubanerna.
Arbetare och bönder på Kuba visade att de kunde ta makten och bilda nytt arbetarparti 1959. I den nya ledningen ingick folk från ungliberaler och ungvänster som deltog i revolutionen mot Baptista men också vanliga arbetare.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-18 11:17:02
"Debattören är kritisk ("mörkrädd") för fackledningen. Så skall det naturligvis inte vara. Fackföreningarna är en klassorganisation för arbetande människor med strejkrätt oberoende av vad ledningen tycker i politiska frågor. Jag har inte hört någon högre facklig ledare protestera mot tvångsförflyttningar efter 100 dagars arbetslöshet. Sådan arbetslöshetspolitik gynnar inte den fackliga styrkan, då den bygger på att alla arbetare skall känna sig hemma. Det gäller också för ett arbetarparti.
Inlagd av: Janne, 2012-06-18 10:49:47
Eriksson. Hur länge? Centern ser ju gärna att utländska arbetare arbetar här för 50-60 kr/tim. För arbetslösa svenskar skulle det innebära en A-kasseersättning på ca 6 500kr/mån efter skatt. Var hittar man boende och mat för den summan?
Inlagd av: Eriksson, 2012-06-18 03:07:08
Om lönen är 200-300 kr i månaden och standarden på bostaden usel spelar det ingen roll om hyran är gratis. Det är betydligt bättre att vara arbetslös i kapitalistiska Sverige än anställd i "arbetarstyrda" Kuba.
Inlagd av: Janne, 2012-06-17 21:32:21
Med tanke på den ekonomiska oro som råder i världen, och trenden att de rika blir rikare och arbetarna får det sämre i land efter land så är det väl befogat med en viss oro även i Sverige. Kanske kommer arbetarna här att återigen behöva föra en solidarisk kamp för att få behålla sin standard. I tidningar kan vi läsa om hur medelklassen i USA blir mindre och fattigdomen breder ut sig. Det samma gäller i t.ex.
Spanien, Frankrike och Italien. I Grekland är den snart helt utrotad.
Inlagd av: Felix, Stockholm, 2012-06-17 20:42:08
I sin bok "Chockdoktrinen" (2007) visar Naomi Klein hur storkapitalet utnyttjar sociala katastrofer – t.o.m. skapar sådana – för politiska syften. Fas 3 utgör ett led i en sådan politisk konspiration. Med allt värre kapitalistiska kris- och förfallssymptom i samhället riskerar herrarna att förlora kontrollen över situationen. Men med hot om att dra in försörjningen och erbjuda ren misär skapas också möjligheterna att få villigt fotfolk till imperialismens pågående eller planerade krigsföretag.
Inlagd av: Debattören, 2012-06-17 14:12:42
"Lars medlem IF Metall" är otrolig i sina briljanta samhällsanalyser.
Om hans tankar är representativa för IF Metall kan vem som helst bli mörkrädd och ha en än större anledning att lämna facket än den som många redan känner pga ledningens sätt att driva politik utan att fråga medlemmarna vad de tycker.
"Lars": Alla som varit arbetslösa en tid (ca 100 dagar?) och inte tar ett av arbetsförmedlingen anvisat jobb på annan ort inom landet mister sin a-kassa.
Tvångsflytt för alla oavsett ursprung.
Inlagd av: Lars medlem IF Metall, 2012-06-16 15:56:56
Det nya grekiska vänsterpartiets Syriza program är ett alternativ till treenighetsdiktaturens (M+S+Storkapitalet) politik i Sverige. Denna diktatur framträdde första gången i slaktningen av ATP-systemet och nu får pensionärerna betala.
Syriza ställer sig upp och säger nej till utpressningen från Merkel och Obama, som företräder storkapitalintressena i världen. Det gjorde lilla Kuba 1958 och är ett levande exempel på stor solidaritet. Alla erbjuds nya jobb vid nedskärningar. Hyran är 10 % av lönen.
Inlagd av: Gotfried, 2012-06-15 12:58:14
Redan i valet 2006 bytte svenska arbetare till ett nytt parti sannolikt för att de bäst förde fram arbetarnas intressen,
Senare har det gamla arbetarpartiet ju också harmoniserat sin politik till att likna det nya arbetarpartiets.
Vad gäller din beskrivning så håller jag med om att den mer påminner om Kuba, där har lönerna sänkts för miljontals av staten och hundratusentals gjorts arbetslösa.
Gränserna är stängda så inte arbetarna ska kunna fly till friheten i USA.
Inlagd av: Kent Andersson, 2012-06-15 12:36:28
Kuba "Libre"!
Om man nu ska dra in Kuba i svensk lönebildning, vilket är löjligt, så är det relevant att tala om samma "löneskillnadsnivå" innan Castro tog makten. Dvs levnadsstandaren under USA-marionetten Batista. Då, -58-59, tjänade jag som kockelev i flottan mer än en fullt utbildad skollärare i Havanna.
Därmed inget försvar av nuvarande regim.
Inlagd av: Sven Svensson, 2012-06-15 10:08:40
Lars vad är det för svammel att jämföra de olika partierna med Kuba. Du skriver om Kuba och låga löner. Patetiskt. Det handlar om ideologier och vilken människosyn som existerar i Sverige. Du Lars resonerar som en borgare, det är penningen som är ditt mantra. Min syn är ett solidariskt samhälle där människan får plats.
Inlagd av: Eriksson, 2012-06-14 10:14:56
Det är väl ingen som tar folkpartiets utspel om språkkrav på allvar. Man sa samma sak för 10 år sedan och har nu suttit i regeringsställning i 6 år men inget har hänt. Bara ett försök att vinna röster från SD. En sådan självklar sak som att kunna svenska för att bli svensk medborgare borde inte ens behöva diskuteras.
Lars: Det finns redan kommunistiska partier. Vill man ha demokratisk vänsterpolitik finns vänsterpartiet. Vilka har lägst lön, svenskarna eller kubanerna?
![]()
Här bloggar Dagens Arbetes chef-
redaktör, Helle Klein, om alltifrån möten med fackliga medlemmar runtom i Sverige till debatter med makthavare i samhälls- och arbetslivet.
Här blandas högt och lågt, allvar och roligheter, det politiska med det mer personliga. Kom gärna med kommentarer och tips.
Berätta om hur du ser på samhälls-
utvecklingen, om vad som händer på ditt jobb.

Ytterligare en paus, ett mellanrum i tiden. Katten har mått så där sista tiden. Men lever. Det är åtta månader sen det var stor kris, men hon kämpar på och anpassar sig till nya omständigheter. Snart 22 år. Det är ofattbart.
Inlagd av: Gotfried, 2012-07-07 17:02:52
När arbetare får välja så väljer dom alltid bort socialism till förmån för kapitalism och liberala värderingar, det skulle kubanerna också göra om dom tilläts det.
Vi har ju sett i reportage därifrån att det är just det som är deras framtidsdröm och det dom väntar på.
Visst kan socialistiska revolutioner vara möjliga men knappast sannolika då vi inte hittills sett en enda sådan.
Inget har misslyckats så kapitalt som socialismen.